Tuesday 12 February 2013

Episode 1 : part 03 ♥ Düsseldorf stadt, Germany

February 2, 2013 ; Saturday
Day 1

Masih kisah di hari pertama... ngah ngahhh.. saje je buat byk2 episode barulah dramatik akakaka *terjun tingkap*...

Opsss.. entry ni agak panjang.. sila jangan jemu ehehehe...

Sampai je kt Düsseldorf Hauptbahnhof atau dalam bahasa omputeh Düsseldorf main station gitewwww... oh.. sampai je dan keluar dari stesen ketapi tengok2 ramainya orang.. ape diorg buat kat sini pagi2 sabtu? Dengan minum dan bau arak merata2.. terasa scary movie pulak.. dan... jeng jeng jeng... aku tak tau hotel yg aku booking tu dok tang mana?? Kt mesia aku dah print dah map dari Düsseldorf Hauptbahnhof menghala ke A & O Hotel..aku dah bg tunjuk kat laki alu suruh simpan.. tapi dia berlagak terra sangat kannn so ntah mane campak map tu.. baru ko tau menggelabah? Hang kata hang terra!...
Nak ke kiri ke kanan ke terus? Jalan ade byk neh.. last2 jalan je terus... ikut kata hati... jumpa simpang ikut kanan.. terus.. pastu belok kiri.. terusssss... dengan bawak beg yg berat jalan jugak.. tgk gak map kt town tu tp tak pahammmmm sbb bahasa german.... huaaa....

Ku gagahkan jugak... jalan terusss.. pastu ade pak cik tegur aku tp ckp bahasa german.. aku cakap aku nak ke A&O Hotel.. pastu dia tanye aku nama jalan.. aku tak paham dia ckp ape sebenarnye tp aku dapat tangkap word 'straße' maksudnye 'street'.. so aku dengan ingat2 lupe nama jalan hotel tu try jugak sebut 'Cornalis straße' ... pastu pakcik tu tanya lagi 'Cornalieus straße?' 'Yes..yes cornalieus straße..' pastu dia bgtau kat area sini takde nama jln cornalieus straße.. cornalieus straße belah bawah2 sana... dia tak cakap melayu la tp ckp german yg mmg aku tak paham sepatah haram tp dari cara dia cakap dah boleh agak laaa... nasib dekat situ ade town map.. so pak cik tu tunjukkan cornalieus straße kt belah mane.. perghh.. jauh betul menyimpang... pastu ape yg dia membebel pun aku tak paham.. senyum je pastu ckp 'Danke..' danke tu terima kasih...

Jalan..dan jalan ikut arah map.. takde map pun cuma ingat dlm kepala berpandukan town map tadi... pastu sampai kt satu simpang blurrrr... mano den nak poi neh.. tengok kanan.. tengok kiri.. aku cuba camkan kawasan .. nak ingatkan view hotel yg aku google.. hujunggg sane aku nampak sigboard kaler oren kecikk je.. pastu area situ aku nampak laluan tram mcm sama dlm pic hotel yg aku google mase kt mesia.. dengan yakin... tuuuu hotel.. terus pegi sana.. makin lama makin dekat dan nampak clear signboard hotel... Alhamdulillah.. jumpa jugak... terus check in.. hotel ni booking online 3 hari 2 malam €73 untuk 2 orang...

Masuk2 bilik tak sempat nak ambik gambar dlm bilik.. terus campak bag hihihi kepenatan hangkut beg berat2.. tgk toilet ok bersih.. kat sini kalau lepas berak atau kecing kena biasa2kan diri ye.. tak payah nak melayu sangat cari gayung mahaahaha...

Masuk bilik rehat .. solat.. lapo.. ngah ngah.. mase pusing2 carik hotel ade jmp kedai kebab halal mmg tak jauh dari hotel.. keluar dan cari makan... pusing2 eh ade kedai halal lagi.. Ruda Snack.. masuk... tanya kat kaunter 'Halal?' Dia pun cakap 'yes halal.. u see.. no liquor.. everything is halal.. InsyaAllah..' aku tengok2 menu.. sekali tulis german daaa.. ofkos la kan aku tak paham menu dia.. tanye 'can u speak english?' 'Little..' emmm.. ape kenama makanan ni.. pastu ade customer situ offer diri untuk translate makanan ni.. ini ayam.. ini daging.. lamnahgs 'ooo i don't know how to translate' tapi aku dpt agak yg tu adalah lamb.. pastu yg tukang jual buat bunyik kambing mmbeekkkk.. haaa hhaah macam zoo la pulak... aku order ayam n laki aku order lamb..

Ruda Snack ni kedai makanan Lebanon.. pastu dia tanye dari mana dan lepas ni nak kemana.. kita org bgtau dari Malaysia.. dia pun ckp 'Malëisie? Good.. halal good..' pastu kita org bg tau la rancangan perjalanan pasni nak ke Hannover -Berlin - Dresden belum abis cakap dia mencelah 'Dresden? Dresden no good.. tourist no good.. Düsseldorf here very good..' aik? Kenapa pulak? Tanyelah.. ' why? Why Dresden no good?' Jawapan 'Dresden no good..' emmm dia pun tak reti nak explain kot.. tak pelah..

Makan.. makan dan makan... waaa.. dah boleh buat rancangan Rasa Halal Antarabangsa : Edisi Germany... hihihi.. lepas makan dah ada tenaga utk berjalan chewah... teruskan berjalan menuju ke Düsseldorf Altstadt omputeh cakap Düsseldorf Oldcity.. jalan ikut signage... jalan jalan dan jalan... sampai jugak akhirnya.... ooo rupenye kat sini shopping street.. sepanjang jalan ade kedai macam2 brand.. semua ada.. tapi kawasan ini hanya untuk padestrian je..jalan kaki.. ade starbuck, H&M (Kedai baju paling femes kt german.. mane2 kawasan shopping mesti ade brand ni), Zara, timberland byk lagi la brand yg takde kt mesia...


View at Königsalle .. sepanjang sungai... sungai beso sangat... sepanjang parit? Emmm.. mcm tak sesuwei pulak parit... tali air? Ahhh ape2lah.. sepanjang sungai kecik ni ade branded shop macam LV, GUCCI, PRADA byk lah... semua ade kt sini...

Jalan punye jalan jumpa kedai '■T■■■' provider line utk phone macam maxis , celcom n digi kt mesia.. beli sim kad phone no german 10€ untuk call, sms dan data internet selama sebulan.. waaa best boleh online ekekekke... tu yg boleh ber'instagram dan berfesbuk..
Jumpa kedai MADONNA ade sale 70%.. tengok mafla baru 3€ wahhh beli sudahh... ngeeee....

Opsss jam dah pukul 9 mlm.. kedai pun dah mula tutup.. ok.. masa untuk balik... bila kedai dah tutup, org pun makin berkurangan dan jalan semakin sunyi.. bahaya.. balik hotel cepat.. dari Altstadt nak balik ke hotel amek masa 20minit dgn berjalan kaki.. hihi kalau kt mesia jgn harap nak jln kaki sejauh ini.. huhuhu .. sejuk wwoooo... kaki sudah sakit tapi terrrpaksa gagahkan diri utk berjalan... eh.. bila jalan balik rupenye ade jln lagi dekat.. shotcut.. shotcut pun 20 minit.. rupenya masa pegi ikut jalan lain berpusing.. ikut signage lah tu.. huhu

Alhamdulillah.. sampai jugak hotel.. perghhh kaki sakit berdenyut2... solat jamak isya' dan maghrib .. terus lepak.. tido kepenatan... zzzzzzzz...

*psssttt.. mcm mane aku nak edit pic ni letak atas? Adoyai leceh tol.. tak pe la.. tengok je lah dulu...nnt dah sampai mesia aku susun balik yek....daaaa....

Ni kt kedai Ruda Snack..
Makan Durüm..

Ni la dia Düsseldorf Hauptbahnhof.
Sejuk weh... serabut pulak aku melihat diriku sendiri
ahaha


Black tea with pudina leaf ni owner Ruda Snack bg free.. Danke.. :)

No comments:

Post a Comment