Thursday 14 February 2013

Episode 2 ♥ Aachen to Köln, Germany

February 3, 2013 ; Sunday
Day 2

Guten morgen! Omputeh cakap good morning! Pagi2 pukul 4 pagi dah terjaga.. ape taknye tido kul 10pm.. tak penah2 tido kul 10 malam.. selalu kul 10 baru sampai rumah balik dari keje.. kul 4 emmm tido balik.. kul 6 terjaga lagi terus bangun solat.. kat sini subuh kul 6 pagi.. tapi kat sini subuh panjang sikit sampai kul 8. Kul 8 pun gelap lagi mcm kul 7 pagi kt mesia..

Masak air..  bekalan makanan bawak byk dari mesia.. ade maggi asam laksa, mee sedap goreng, mihun fama, ketupat segera, sardin, cream sup, air coklat 3 in 1.. hambik ko bekalan utk sebulan...tapi tak makan pun lagi.. cume buat air je.. pastu telan 2 biji panadol sbb badan dan kaki mmg sakit2.. so untuk legakan kesakitan telan la panadol untuk sendi.. bekalan panadol mmg ade bawak dari mesia.. ok.. siap2 untuk ke Brussels, Belgium..

Betul2 depan Düsseldorf Hauptbahnhof ade reastaurant Halal .. nama kedai SELAM... breakfast dulu.. yg ni masakan Istanbul.. tapi lebih kurang jugak menu.. kebab, durüm.. aku order kebab.. hambik ko punyelah besar kebab 3€ je.. kalau la kt mesia ade jual kebab sebesar ini dgn harga RM3 kan bagus... tanye jugak kat sini mane nak cari Money Changer? Money Changer pun diorg tak tau tp suruh kita org g bank.. kat sini mmg tak de money changer ke? Kalau tukar kt bank confirm ade charges dan sah2 mahal .. kalau mahal duit € aku dapat ciput jek lah.. adoyai...

Besar betul kebab atau kalau kat sini panggil Döner..
Besar mcm tu aku boleh habiskan.. percaya tak?
Kt sini banyak berjalan so memerlukan tenaga.. Chewah..

Hambik kau kebab.. 3,00€
Daging + sayur + roti..
Mmg makanan diet yg seimbang..hihi

Sebelum tu sempat jugak org kedai ni tanya dari mana? Cakap kite dari Malaysia bercuti kt sini. Pastu dia nampak aku keluarkan tab dia terus tanya 'how much iPad in Malaysia? Because the price are soooo expensive here..'  'in Malaysia is about 2000++ in Ringgit Malaysia , in (€) about 500,00€.. ' 'Oooo.. that not much different.. same here about 500,00€..'  duit diorg 500,00€ adalah sangat mahal bg diorang.. kite kat malaysia iPad beribu sanggup beli pastu melambak pulak org yg pakai.. psttt.. aku pakai Samsung Galaxy note 10.1 dan bukannye iPad ye... huhuhu

Dah siap makan jom bergerak ke hauptbahnhof.. terus tuju ke Information counter nak tanya train ke Brussels pukul berapa.. kalau nak ke Brussels kena naik train transit kat Aachen pastu dlm masa 30 minit naik ICE train ke Brussels.. pastu tanye last train dari Brusssels ke Düsseldorf pukul berapa? Last train pukul 7 mlm.. ok proceed terus kejar train ke Aachen...Aachen cara sebutannye adalah 'Aakkhen' .. Bukan acen ye kawan2.. hihi

Sampai kat Aachen Hauptbahnhof turun.. eh sempat lagi g beli air.. pastu nampak view kt luar mcm cantik je.. sempat lagi berposing kejap.. eh alamak..train dah nak sampai.. lari.. lari kejar train.. naik ke platform train dah menunggu.. first time.. so kelam kabut sikit.. tak tau betul ke tak.. sbb kalau main naik train dan lepastu ade org check tiket dan german railpass tu salah dan tak boleh pakai.. masakkk.. nak kena byr saman... kejar pegawai yg check tiket nak tanya tapi  belum sempat nak abiskan soalan.. train dah nak bergerak dan pegawai tu terus naik train...pintu tertutup.. arghh terlepas train...

Gara2 amek gambar ni kitaorg terlepas train ke Brussels.. ngah ngah..
Padan muka kau .. ahaks..

Turun semula n pegi ke DB bahn counter nak tanye next train ke Brussels pukul berapa.. next train pukul 3 lebih .. emm 3 lebih sampai Brussels dah nak gelap (kat sini siang pendek sbb tu pukul 5 lebih dah maghrib).. cancel pegi Brussels.. pastu tunjuk German Railpass dan tanye train yg bole pakai German Railpass..setelah di check makcik kt kaunter tu bgtau kitaorg tak boleh naik last train dari Brussels ke Düsseldorf tu guna German Railpass yg kitaorg dah beli siap2 mase kt mesia. Hah! Kenapa tak boleh guna? Mahal tu german railpass.. rupanye jadual last train dari Brussels tu THALYS train.. fast train ni tak termasuk dalam German railpass... fuhhh.. Alhamdulillah .. nasib baik terlepas train ke Brussels tadi.. kalau tak.. dengan konfiden aku nak balik Düsseldorf pukul 7mlm (last train) dari Brussels.. kalau g Brussels pastu yok yok ooo nak balik Düsseldorf naik THALYS train samaada kena saman sebab tak beli tiket THALYS train  ataupun terpaksa tido Brussels ataupun terrpaksa keluar duit beli tiket THALYS train dan buat reservation harga confirm mahal giler.. huhuhu *eh paham tak ape yg cube aku sampaikan neh huhuhu... mcm berbelit belit pulak cite aku..ok ok nnt aku cite lagi detail pasal German Rail Pass..

Muka mak cik tu pun ketat kerek je rupe... alaaa same je mcm mak cik mak cik jaga kaunter kt mesia.. muka ketat tak reti nak senyum agaknye... mahal beno agaknye senyumanmu itu...

Pusing2 pekan Aachen n ambik gambar sikit sambil2 pikir nak g mana pulak pas ni.. sebelum ni aku dah survey Aachen ni ade tempat menarik tapiiii... nak menuju ke tempat tersebut dengan berjalan kaki dalam cuaca sejuk diriku tidak larat... so... decide nak ke Köln atau ejaan omputeh adalah Cologne.. naik local train menuju ke Köln...

aku mmg tak sah kalau tak posing sendiri pastu amek gambar sendiri..
itu mmg keje aku ngah ngah ngah...


betul2 kat depan Aachen Hbf

pemandangan sekitar Aachen..
kalau jalan terussss pastu jumpa simpang belok kiri pasteruss lagi belok kanan pastu terusss baru jumpa old market.. kalau jalan kaki amek masa dalan 20 minit.. tp kitaorang tak pegi pun sebab nak ke Köln dulu..

ok dah.. jom bergerak naik train ke Köln.. tak jauh pun dalam 45 minit by local train dari Aachen ke Köln..

Sampai je kat Köln Hauptbahnhof ternampak Reise Bank.. masuk sbb nak tukar duit.. setelah dikira pegawai bank bgtau MYR1000 sama dengan 165€ .. HAH!!! Mulalah aku mencarut.. giler cekik darah... aduyai... duit € dah takde neh... agen money changer lain pun takde jumpa...terrrpaksa tukar jugak.. lepas tukar baru terpikir patutnya tak yah tukar banyak2.. argghh... mmg staff bank tu makan sumpah seranah maki hamun aku laaa... mandai2 tak bg org tukar duit.. memandai je ckp tukar kat sini lagi murah.. ntah2 dia pun tak penah jejakkan kaki kt sini... cilakak! Duit aku semakin sikit.. arghh.. nak bayar hotel lagi.. nak makan.. arghh aku stuck di German... huaaaa.... mula lah terpikir nak ketuk rumah org buat service bersihkan rumah dan amek upah... pergghhh kalau tertangkap lagi masalah sbb masuk sini guna pass pelancong pastu berkerja pulak.. mmg masak laa... STRESS!

Köln .. suatu ketika dulu masa aku belajar history of architecture pernah terdetik dalam hati aku 'suatu hari nanti aku akan jejakkan kaki aku kat sini' terbakar bila tengok lecturer tunjuk gambar pernah sampai sini sambil ajar sejarah arkitektur.. tetapi.. perasaan teruja itu hilang bila memikirkan duit semakin sikit disebabkan oleh pertukaran matawang asing... cuaca sejuk gilerrr dengan angin dan tak de mood menyebabkan gambar Köln Dom aku amek tak byk pun.. hilang segala mood dan feel..Köln Dom ni sebenarnye cathedral (gereja) dan bangunan ni tersenarai dalam World UNESCO heritage site dan siap dibina pada tahun 1880.. Köln Dom ni merupakan salah satu contoh Gothic Architecture yg masih kekal sampai sekarang..masuk adalah percuma.. aku masuk tak? Masuk jugak nak tengok2.. kat dalam paderi suruh laki aku bukak snow cap.. pempuan tak pe tak yah bukak..gambar? Kan aku cakap aku dah takde mood so takdelah gambonye.. uhuks

Köloner Dom


pandangan hadapan Kölner Dom..
ade 2 tower pada ketinggian 157meter..


Kt sini ramai juga peminta sedekah.. emm bagi juga sedekah seikhlas hati semoga rezeki kami di sini akan dimurahkan olehNya.. amin...

Sejuk.. jari jemari beku dan sakit sbb terlalu sejuk dengan angin agak kuat... aku masuk bangunan tourist information untuk panaskan badan.. dlm tu ade jual souvenir..carik fridge magnet..hallamak 1 for 5€.. aku dulu beli 3 for 10€.. tengok je laaaa.. pastu baru terjumpa kaunter Exchange ... tgk mcm money changer punye kaunter tapi tutup.. maybe sbb hari ahad kot..

Pusing2 area situ.. ade kedai souvenir.. masukk.. belek2... eh murah pulak kat sini.. fridge magnet 3 for 10€.. betul orang cakap 'shopping adalah terapi minda' aku shopping souvenir terus hilang masalah aku.. bukan hilang masalah tapi terlupa sekejap masalah...
Keluar dari kedai tiba2 ade org bagi salam 'Assalamualaikum.. dari malaysia ke?' Eh.. Wa'alaikumsalam.. ha ah dari malaysia' jumpa org melayu mesia kt köln neh...borak2 kejap.. dia cakap dia kat sini ade seminar seminggu kt köln... pun baru sampai 2 hb tapi dia dah 3 kali sampai sini atas urusan keje... diorg ckp kat sini hari ahad kedai byk yg tutup kalau hari lain nak shopping sini best pastu dia bgtau kedai belah hujung sane jual fridge magnet 5 for 10€ .. hah lagi murah.. ape lagi serbulahhh.. ahahaaha... kan aku ckp shopping adalah terapi minda...

Pas shopping souvenir jalan2 area Köln.. pusing dekat2 situ jek.. ade peminta sedekah duduk tepi tu dengan anjing ... kesian pulak tgk anjing tu.. sedih je muka terbaring dengan selimut tuan dia sejuk2 mcm ni.. sedekah sikit semoga rezeki kamipun bertambah.. amin..

Wow! Hebat tak hebat boleh bersila terapung mcm ni dalam cuaca yg sangat sejuk.. aku bagi jugak duit 50sen.. serius.. betul2 terapung! Hanya pegang tongkat kayu tu jek.

Pusing2 area situ je.. sbb tak tau nak g mana lagipun hari dah nak gelap.. mmg area ni kawasan shopping... sepanjang jalan ada kedai tapi tutup sbb hari Ahad.. sejukkk gilerr dengan nak terrrkencing ngah ngah ngah... dah tak de ape.. baliklah.. on the way nak ke Köln Hauptbahnhof tiba2 ade pempuan ni bg aku bunga.. dia dah hulur depan muka amek je la pastu rupenye dia minta donation 2€ .. hah! Sekuntum bunga rose yg hampir layu RM10... grrrr... positive! Semoga rezeki aku makin bertambah kat sini.. amin... g kat Köln Hauptbahnhof cari toilet..

Masuk public toilet kena bayar 1€... kat mesia 20sen je.. mcm biasa kalau dah kat tempat orang jangan nak melayu sangat.. kat sini dlm toilet takde air.. yg ade toilet roll... pandai2 lah ye nak biasakan diri...

Keluar dari toilet terus terhidu haruman roti yg sangat lazatttt... meleleh air liur.. nak beli tgk semua ade ayam dan daging... emmm ambik bau je laaaa..

Naik RE bahn pulang ke Düsseldorf... bahn tu omputeh cakap train... dari stesen ketapi (hauptbahnhof) nak ke hotel masih tak ingat jalan... hentam je lah labuuuu... ikut gerak hati.. Alhamdulillah sampai jugak.. walaupun aku dapat rasa yg jalan ni agak jauh.. huhu
Sebelum sampai hotel singgah beli Durüm kat kedai sebelah McDonald.. ape kenama kedai.. tak ingat pulak.. haa Gene & Döne.. besar giler boleh buat makan 2 kali kalau diukur pada saiz perut aku... harga 3,20€..

Naik bilik terus makan.. rehat.. kaki sakit.. urut sendiri sapu dengan krim berubat susu kambing gamat.. legaaaa.. lepak.. zzzzzzzz....

No comments:

Post a Comment