Monday 22 February 2016

Day 2: Paris, France

October 30, 2014; Khamis

dah plan dah hari ni nak tuju ke mana.. pagi2 ni plan nak ke Montmartre .. 1st time jejakkan kaki kat Paris tahun 2008 naik bas dari Holland tempat yang dituju pertama sekali adalah di Montmartre.. tapi mase tu sampai sini dah petang dan hari pun dah nak gelap.. so dapat pusing2 area bawah kaki bukit je.. pusing2 kedai souvenir.. tak dapat nak naik bukit.. alang2 dah sampai target seterusnya nak naik bukit ni.. 

Montmarte

sebelum gerak panjat bukit perut kena diisi dulu.. jom cari makanan.. tak jauh dari hotel ade restoran .. semalam dah perasan dah restoran ni dan siap survey tengok ade service charge atau tak.. restoran ni tak de service charge.. sbb kalau kat Paris ni nak makan kena tengok2 tempat gak... sebab ape? sebab kebanyakkan restoran ade service charge. jangan la nak duduk2 lepak minum ala2 starbuck kat mesia yang duduk santai kat luar restoran sebabnye service charge kalau duduk kat luar lagi mahal kang ade sekali minum harga ratus2.. ni orang yg dah terkena cakap laaa.. ok sambung balik.. malam tadi kitaorg dah dinner kat restoran ni. laki aku kesedapan makan nasi baryani India mari.. pure baryani.. aku pepagi bute tak lalu nak telan nasi2 bagai.. aku order la cheese nan..  minum? teh tarik.. tapi teh tarik tak sedap macam kat mesia.. cair je teh tarik.. uhuk..

nasi bariyani ayam

pepagi dah makan cheese nan

teh tarik

lepas breakfast gerak ke Moulin Rouge! tak de ape pun ahahaha.. cabaret je hehehe.. macam biase lerr dah namanye pon tempat attraction ape lagi kasi selfie lerr tak gittewww... hari ni releks2 jek.. pusing2.. jalan jalan..

Moulin Rouge






Montmartre






fuh.... penat woooo... dari Moulin Rouge naik ke bukit Montmartre ni jalan kaki.. adeh dah la pakai heel sakit kaki iollsss... adeh.. sebenarnye ade je train station (metro) turun kat Montmartre.. tapi saje je nak jalan2 tengok2 view .. kalau naik train terus sampai.. tapi kalau berjalan leh dapat tengok macam2.. tu yg best tapi patutnye tak yah la menggatal sangat nak pakai heel bagai.. kan kaki dah sakit.. muahahaha.. next nak ke Louis Vuitton !!! yeayyyy..  so nak turun sampai bawah dah tak larat dah.. naik je la train kat station Abbesses ni..



Arc De Triompe

Champs-Élysées

Sebenarnye nak pegi LV Champs-Élysées tapi petang tu dah tersesat kat LV lain..  LV butik lain tak ramai orang sangat sbb yang femes kat kat CE ni lah.. dengan kaki sakit berjalan lagik carik CE sampai jumpa ngeh ngeh ngeh.. nak berjalan sangat kannnn.. amekkawww.. akhirnye jumpa jugak ape yg di cari tapi sampai2 dah gelap uhuks...

pilih pilih jangan tak pilih..

ni pon nak kena beli ni.. uhuhuhuhu

pose wajib uhuks..

hari dah gelap dah jom balik hotel.. tak berani nak balik dah malam2.. paris bahaya wooo... nak dijadikan cerita.. haaaa.. hati2 di Paris yek.. mase aku kat gate nak masuk dalam train station tibe2 kat belakang aku ade orang dok himpit2 acah macam ramai sangat nak masuk .. aku toleh.. pastu dengan pantas aku kepit handbag aku pastu cepat2 masuk ..  pastu tengah duduk2 tunggu train sampai, ade sorang lelaki ni datang n bagitau ade orang seluk poket jaket aku.. dia tanye ade barang hilang tak? aku ckp mmg tak de barang pun dalam poket.. pastu baru aku teringat rupe2nye yg acah himpit aku tu ade motif nak mencopet tapi tak berjaya.. fuhhh...Alhamdulillah.. dia pun pesan kat Paris kena hati2.. 

oklah.. kaki memang betul2 sakit yang amat.. sampai tido malam aku letak kaki aku kat dinding konon2 darah boleh mengalir lancar semula esok pagi.. huhuhuhu.. zzzzzzzzzz...








1 comment:

  1. nice photo. ramai org ckp psl seluk saku kat paris..ritu saya ati2 betul supaya xterkena. paling sy takut org curi camera sebab camera tu jer harta saya ada time tu...duit dh byk abis sbb paris last destination b4 balik malaysia..hehehe

    ReplyDelete