Sunday 17 February 2013

Episode 6 ♥ Accommodation in Düsseldorf

February 7, 2013 ; Thursday
Day 6

Memandangkan semalam aku dah booking hotel ni untuk 22 malam so hari ni terpaksa check out dulu dan check in semula pukul 3 petang.. tak boleh nak sambung terus duduk bilik ni sbb aku duduk terlalu lama dan mereka perlu rearrange bilik utk kami.. kemas semua barang dan bawak turun ke lobby hotel..

Sampai lobby.. eh.. ramainya paderi.. bile dekat tengok kat salib tu diperbuat daripada plastik dah terkemek2 dah... oooo bukan paderi betul.. tu costume je.. sbb tgk ramai yg lain pakai baju lembu.. pastu baju retro.. rupenye 7-13 February setiap tahun ade karnival.. diorg akan pakai costume.. patut la mase jln2 ade kedai jual costume... karnival ni yg paling femes dan acara akan dibuat di Düsseldorf, Maenz dan Köln..

So hari ni dengan beg besar lepak kat lobby hotel sampai pukul 3 baru boleh check in.. aku ape lagi.. update blog.. free wifi beb..ngeh ngeh..

Sementara tu laki aku pegi tukar lagi duit.. aku tunggu kt lobby hotel.. otw nak blk hotel laki aku nak singgah beli kebab tp ternampak pak polisi terus tak jadi.. rupenye dia lupe bawak passport.. jgn buat pasal.. passport dia ade kat aku..

3.00 pm
Aku dgn laki aku bangun utk ke kaunter.. nak check in.. beg2 tinggal kt waiting area.. pembayaran aku bayar sikit guna debit card dan balance guna cash.. minimum boleh byr guna debit card adalah 230€ .. Alamak mcm tak cukup je.. tak pe lah try je lah... swap swap.. eh? Boleh? Alhamdulillah..bila check currency 4.20.. oooo mmg betul2 ikut currency dan tak de charges... dah save sikit.. alhamdulillah.. next time kalau nak bayar hotel better pakai debit card..

Staff hotel ni semua pakai costume jugak.. cume ade sorang ni je tak.. pakai uniform.. tanye dia tak join ke karnival.. ? 'Ooo i hate carvival .. every year is same.. if u r from Düsseldorf carnival is nothing for fun.. it's like when u small u r happy with candy.. after that u drink.. n after that no more fun...' ooo ok.. hihi.. sbb kebayakan yg dtg karvival ni org luar dari Düsseldorf.. so mcm jakun sikit laaa...
Ok.. check in setel! Duduk semula kt waiting area.. tak lama lepas tu japanese or korean yg duduk sebelah kita org dia bangun dan kejar seseorg.. staff hotel pun keluar dan aksi kejar mengejar berlaku... hah? Kenape ni? Ade kes curik ke? Tgk barang kite semua ade.. ok nak naik bilik lah.. baru nak naik staff hotel panggil.. 'wait my friend.. can i see ur passport?' Passport? Kenape pulak ni? Baru nak bukak beg staff hotel ni dah keluarkan passport merah dan tunjuk kat laki aku .. 'is it urs?' Eh? Mcm mane boleh ade kt dia? Beg kecik tu pun beg laki aku punye.. rupe2nya si maling tu sempat menggeledah beg laki aku masa kita org g kaunter nak check in.. tp syukur alhamdulillah passport tu passport lama dan tak valid.. dlm beg tu pun tak de yg berharga.. barangan berharga ada dlm simpanan aku.. Syukurrrr Alhamdulillah...

hari ni tak de amek gambo.. cume bambo ni jek yg hadoo.. huuuhu

No comments:

Post a Comment